Ferdova kouzelná šála plná pohádek
Třídní vzdělávací plán pro předškolní vzdělávání třídy Mravenčků
Školní rok: 2015/2016
Záměr TVP
Podporovat a upevňovat u dětí tělesný rozvoj, pocit bezpečí, zdraví, osobní spokojenost a zkvalitňovat jeho fyzickou a duševní pohodu a rovnováhu pomocí témat z TVP. Vést děti k aktivnímu poznávání světa a objevování neznámého. Rozvíjet u dětí schopnost komunikovat, spolupracovat, rozhodovat se a naslouchat ostatním.
Podporovat zvídavost, samostatně se rozhodovat a naslouchat ostatním.
Na základě tvořivé činnosti, situačního a prožitkového, kooperačního učení ve spontánních i řízených činnostech a hrách, vést děti k naplnění klíčových kompetencí podle RVP PV.
Upevnit prosociální, kooperativní a pohybové dovednosti tak, aby bylo schopno zvládnout nástup do 1. Třídy ZŠ.
Charakteristika třídního vzdělávacího plánu
Třídní vzdělávací plán vychází ze školního vzdělávacího programu, který je zpracován v souladu s rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Školní vzdělávací program má název „Vláčkem sem, vláčkem tam, s pohádkou svět poznávám“.
Náš třídní vzdělávací plán se jmenuje „Ferdova kouzelná šála plná pohádek“. Při jeho tvorbě jsme vycházely z toho, že celý svět je pro děti barevný a svým způsobem i pohádkový. Každé téma vychází z pohádky a její pomocí vytváří elementární poznatky o světě lidí, zvířat, kultury, přírody i techniky, jež nás obklopuje.
Každý integrovaný blok má 3 nebo 5 podtémat, která jsou přizpůsobena potřebám dětí a vedou je k přirozenému a zdravému rozvoji jejich osobnosti, umožnění seberealizace, podpoře samostatnosti a získání praktických dovedností. Vždy se snažíme v dětech probouzet aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat a objevovat. je pro nás důležité co dítě prožívá, co cítí, co se učí...
Při práci s dětmi vždy dbáme na posloupnost, názornost, kladení mnoha otázek, na které děti samy hledají odpovědi a vysvětlení, upřednostňujeme kooperativní a prožitkové učení.
Vzdělávací cíle, vzdělávací nabídka a očekávané výstupy je možné průběžně přizpůsobovat.
TVP je plán otevřený, který se může během školního roku měnit a doplňovat podle očekávaných kompetencí dětí, jejich individuálních potřeb a zájmů a návrhu rodičů.
1. 1. KLUCI, HOLKY JEDEME DO POHÁDKOVÉ ŠKOLKY
O čem
Já a kamarádi, já a dospělí ve školce, vím, kde mám své místo, ví, kam patří všechny hračky, poznám prostředí celé školky, dodržuji dohodnutá pravidla.
Podtéma:
- Šikovní mravenci
- Tajemství staré jabloně
- Když si skřítkové hrají s barvičkami
Dílčí vzdělávací cíle (co podporujeme):
- rozvoj a užívání všech smyslů
- rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
- získání relativní citové samostatnosti
- seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
- posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem
- aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dítěte v prostředí mateřské školy
- seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
1. VLÁČKEM KOUZELNOU PODZIMNÍ PŘÍRODOU
O čem
Poznávám a vnímám rozdíly a změny v přírodě a kolem sebe, znám spoustu nových věcí, mám představu co je dobře a co je špatně, vnímám a poznávám, že je svět barevný.
Podtéma:
- Když si vítr hraje s listím
- Dráček Papíráček aneb jak to bylo s míčkem Flíčkem
- Mravenčí poklady
- O klíči
- Lesní království
Dílčí vzdělávací cíle (co podporujeme):
- osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
- rozvoj schopnosti sebeovládání
- rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- rozvoj kooperativních dovedností
- seznámení s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
- vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
- rozvoj úcty k životu ve všech formách
3. VLÁČEK PLNÍ PŘÁNÍ
O čem:
Vím, že přijde čert a Mikuláš, že budou Vánoce, naučíme se vánoční koledy, líbí se mi vyzdobená škola, třída, byt, taky jsem pomáhal, připomenu si zvyky a tradice.
Podtéma:
- O čertovi
- O čertu Kopytníkovi
- O kouzelném zvonečku
Dílčí vzdělávací cíle (co podporujeme):
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky
- rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
- rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
- rozvoj kooperativních dovedností
- rozvoj estetického vkusu